שבאים לתכנן מודל עסקי למיזם צריך לקחת בחשבון כמה היבטים, ביניהם, מהי ההגדרה של מיזם עסקי
כותבת ליאת מזרחי
◄ מה זה מיזם?
מיזם (באנגלית: Project) הוא הירתמות ליצירת שירות או מוצר ייחודי תוך כדי גיוס משאבים שונים להשגת השירות / המוצר.
מיזם יכול להיות פרויקט חברתי, אתר אינטרנט, שירות, מוצר וכן הלאה.
מיזם אופייני שאפשר למצוא בארגונים או חברות, למשל, הוא שיפור מצבו התחרותי של הארגון או העסק, באמצעות כלים לשיפור היעילות שלו.
השיטה שנהוגה בד"כ לניהול המיזם היא היצמדות ללוח זמנים מסוים עם יעדים שאמורים לעמוד בהם תוך כדי לקיחת בחשבון את תקציב ואיכות המיזם.
◄ איך להפוך מיזם לרווחי?
רעיון טוב – אחת מהדרכים הטובות להרוויח מהמיזם שלכם הוא לחשוב על רעיון טוב ומקורי. למשל, הבעלים והממציא של אפליקציית Waze הפך את אפליקציית הניווט שלו למוצר שאי אפשר בלעדיו. היו קיימות אפליקציות אחרות לניווט בזמנו אבל לא משוכללות כמו שלו שגורמות לנהגים, האנשים שמשתמשים באפליקציה שלו, להרגיש מעורבים באפליקציה כאשר הם מעירים לנהגים אחרים על תאונות, משטרה, מצלמות מהירות או רכב שיכול לסכן את התנועה.
תועלת – דרך טובה לגרום למשתמשים במיזם לאורך זמן הוא להדגיש את התועלת שקיימת במיזם שלכם.
שיפור ובקרה תמידית – היו קשובים לצרכנים של המיזם שלכם ולשיפורים וההצעות שהם מציעים כדי שהחוויה שלהם תהיה טובה יותר.
◄ בניית מודל עסקי למיזם
דברים שחשוב לדעת כשבונים מודל עסקי למיזם שלכם:
• הגיית המיזם – הרעיון לפרוייקט
• תכנון מטרת המיזם – מטרת העל שלו
• קהל היעד שלו – למי הוא מיועד
• חישוב תקציב המיזם – כמה יעלה כדי להקים אותו, כמה יעלה להשאיר אותו פעיל
• ביצוע ובקרת המיזם – שיפורים והצעת לייעול המיזם
• מחקר שוק – חשוב לבצע מחקר שוק מקיף לפני כניסה לפרויקט
בהצלחה עם המיזם שלכם ואל תשכחו – השמיים הם הגבול!


