כל מה שצריך וחשוב לדעת על תקציר מנהלים והצורך בו בכתבה שלפניכם.
נכתב ע"י ליאת מזרחי
תקציר מנהלים הינו מסמך עסקי קצר שמטרתו לסכם בתמציתיות את הדו"ח העסקי אליו הוא מצורף. תקציר זה כולל בתוכו חומר רקע, ניתוח תמציתי ומסקנות עיקריות מתוך המסמך המורחב ובכך למעשה הוא מהווה אמצעי עזר לקבלת החלטות בנושאים השונים בהם עוסק המסמך העסקי המורחב אליו הוא מצורף.

תקציר מנהלים – מבנה ומאפיינים
תקציר המנהלים הינו בעל מבנה נפוץ ומקובל המורכב ממספר מאפיינים עיקריים כגון:
· התקציר הינו באורך של עד 10% מאורך המסמך העסקי המלא אליו הוא מצורף
· התקציר נערך בתמציתיות והוא משלב בתוכו פסקאות קצרות הנערכות על פי סדר הנושאים המופיעים במסמך המלא
· התקציר משלב בתוכו אך ורק עובדות ונתונים המצויים במסמך המלא
· התקציר כולל בתוכו המלצות, נימוקים וסיכומים המתגבשים מתוך המידע המורחב המופיע במסמך המלא
ברוב המקרים, התקציר נפתח בתיאור קצר המסכם את הבעיה ו/או ההצעה המפורטת במסמך המלא. ככלל, את התקציר נהוג לכתוב ולערוך אך ורק לאחר סיום כתיבתו של המסמך המלא אליו הוא מצורף. אף על פי שאורכו של התקציר הינו פועל יוצא של אורך המסמך המלא, מומלץ לסכם את התקציר על גבי עמוד אחד של דף A4.
תקציר מנהלים – נספח לתכנית עסקית
תקציר מנהלים הנלווה לכל תכנית עסקית ידוע גם בשם "סיכום מנהלים" והוא מהווה את הנספח העיקרי לתכנית. תקציר זה מסכם למעשה את התכנית העסקית וחושף בפני המעיינים בו את כל המידע הרלוונטי הנחוץ להם אודות התכנית ומטרותיה. בדומה לכל תקציר מנהלים אחר, גם תקציר הנלווה לתכנית עסקית, נכתב ונערך לאחר כתיבתה של התכנית העסקית במלואה, כאשר כל המידע המופיע בתקציר מתבסס על עיקרי הדברים המופיעים בתכנית.
מטרת התקציר
מטרתו של התקציר הנלווה לתכנית העסקית ו/או לכל מסמך עסקי אחר, היא לאפשר לקוראים ולמעיינים בו, להיחשף לכל המידע הנחוץ להם לצורך קבלת החלטה ניהולית בנוגע לנושאים המופיעים במסמך המלא. לפיכך, תקציר המנהלים נכתב גם לצרכי גיוס הון ומשקיעים, גם לצרכי פיתוח עסקי וגם לפתרון בעיות ניהוליות כאלו ואחרות.


